Lungskadeutbrudd: CDC advarer mot visse vapingprodukter

Centers for Disease Control and Prevention (CDC) undersøker et utbrudd av lungeskader som er registrert over hele USA siden begynnelsen av oktober. Mens årsaken til utbruddet fortsatt er ukjent, advarer CDC mot bruk av e-sigaretter, spesielt de som inneholder tetrahydrocannabinol (THC) eller nikotin.

Helsepersonell har nylig assosiert vaping med et utbrudd av lungeskader.

Selv om vapingprodukter og elektroniske sigaretter ofte blir annonsert som mindre skadelige enn vanlige sigaretter, pågår debatten om helseeffekten av e-sigaretter.

Mens de fleste vurderinger har konkludert med at bevisene ikke er tilstrekkelig til å dømme sikkerheten til e-sigaretter, gjør et nylig utbrudd av lungeskader det vanskelig å ignorere de potensielle skadene ved damping-enheter.

For øyeblikket har CDC registrert nesten 1300 tilfeller av lungeskader forbundet med bruk av e-sigaretter. Disse tilfellene skjedde i 49 av de 50 statene i USA, og 26 av tilfellene resulterte i død.

CDC, sammen med Food and Drug Administration (FDA) og andre folkehelseorganisasjoner, undersøker for tiden utbruddet. Inntil de finner årsaken, advarer CDC mot å bruke THC-holdige produkter.

De anbefaler også at folk "vurderer å avstå" fra å bruke vapingprodukter som inneholder nikotin.

På nettsiden deres oppdaterer CDC kontinuerlig publikum om den siste utviklingen av utbruddet og tiltakene organisasjonen tar for å kontrollere utbruddet.

THC-produkter 'spiller en viktig rolle'

Så langt antyder dataene som er samlet at THC-holdige produkter er nøkkelen i utbruddet, ettersom de er "knyttet til de fleste tilfeller."

Spesielt rapporterte 76% av menneskene med lungeskader å bruke THC-holdige produkter, og 36% rapporterte å bruke dem utelukkende i 3 måneder før symptomene dukket opp.

Spesielt spiller THC-vapingprodukter “fra gaten” eller fra familiemedlemmer eller venner “en viktig rolle i utbruddet,” konkluderer CDC.

"CDC anbefaler derfor at du ikke bruker e-sigarett eller vaping, produkter som inneholder THC."

I tillegg rapporterte de fleste - det vil si 58% - av personene med disse skadene som visste hva deres vapingprodukter inneholdt, brukte nikotinprodukter. Noen brukte nikotinprodukter så vel som andre typer, for eksempel de som inneholder THC.

Imidlertid hadde 13% av denne gruppen utelukkende produkter som inneholder nikotin.

"Derfor kan ikke muligheten for at nikotinholdige produkter spiller en rolle i dette utbruddet utelukkes," sier CDC, og det er derfor de anbefaler "at folk vurderer å avstå fra å bruke e-sigarett, eller vaping, produkter som inneholder nikotin."

Årsaken er fortsatt ukjent

CDC vet ennå ikke hva som har forårsaket utbruddet.

Folkehelseinstituttet anerkjenner imidlertid at det kan være mer enn én årsak, da vapingprodukter inneholder mange forskjellige kjemikalier, som alle er under etterforskning.

Inntil årsakene blir klare, oppgir CDC at folk:

  • “Bør ikke bruke e-sigarett, eller vaping, produkter som inneholder THC.
  • Bør ikke kjøpe noen form for e-sigarett eller vaping, produkter, spesielt de som inneholder THC, utenfor gaten.
  • Bør ikke modifisere eller legge til stoffer i e-sigarett eller vaping, produkter som ikke er ment av produsenten, inkludert produkter kjøpt gjennom detaljhandelsvirksomheter. ”

De advarer også mot å røyke vanlige sigaretter, spesielt hvis en person bruker vaping for å slutte å røyke. CDC råder folk til å oppsøke metoder for å slutte å røyke som er anbefalt av helsepersonell og godkjent av FDA.

Til slutt oppfordrer de folk til å kontakte en helsepersonell "umiddelbart" hvis de får noen av følgende symptomer:

  • Hoste, kortpustethet eller brystsmerter
  • kvalme, oppkast, magesmerter eller diaré
  • tretthet, feber eller vekttap ”
none:  hørsel - døvhet matallergi endokrinologi